X
تبلیغات
سوالات آمادگی دفاعی سوم راهنمایی

سوالات آمادگی دفاعی سوم راهنمایی

ارزشیابی درس 1و 2

ارزشیابی 1 و2

 

 

 

1.درمورد دفاع به سوالات زیر پاسخ دهید.

 

الف)تعریف آن:

جواب:به مقابه ی انسان در مقابل خطراتی که جان ومال او را تهدید میکند و در معرض خطر قرار میدهد.

 

ب)انواع دفاع را نام ببرید؟

 

جواب:آگاهانه وغیرآگاهانه

 

پ)تفاوت انواع دفاع با یکدیگر را بنویسید.

 

جواب:دفاع انسان در مقابل خطرات آگاهانه و بر اساس تفکر وتامل و یادگیری های قبلی استولی دفاع حیوان غریزی یا فطری و برای نجات جان خود است.

 

ت)ازانواع دفاع جداگانه سه مثال بزنید.

 

جواب:آگاهانه:مخفی شدن –دفاع یا وسایل ساده

غیر آگاهانه:فرار—بزرگنمایی

 

2.چرا آمار تلفات در جنگ های گوناگون متفاوت است؟

جواب:آمار تلفات یک جنگ به قدرت طرفین جنگ، نوع جنگ ،مدت جنگ وادوات و وسایل جنگی ومحل جنگ بستگی دارد.

 

3.سوره ی........آیه ی.....درمورد ضرورت دفاع در برابر دشمن می باشد.

جواب:انفال ---60

 

4.کدام اصل قانون اساسی در مورد دفاع می باشد آن رابنویسید.

جواب:اصل151---دولت موظف است برای همه ی افراد کشور برنامه وامکانات آموزشی ونظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم کند به طوری که همواره همه ی افراد توانایی دفاع مسلحانه از کشور ونظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

 

5.معمولا......مردم رابه......از.......و.......فرا می خواند.

 

جواب:رهبران--دفاع--مرز--بوم خویش

 

6.درجریان جنگ.....به پیامبر (ص)خبر دادند سلاح تازه ای در.......اختراع شده است.

 

جواب:حنین- یمن

 

7.بسیج حرکت........و.......و........و........می باشد.

جواب:خودجوش-مردمی- بدون چشم داشت مادی- داوطلبانه

 

8.نقش مساجد در دفاع مقدس را شرح دهید.

جواب:پاسخ درصفحه ی 12روز نامه ی سمت راست(مساجد تکایا وحسینیه ها و......)

 

9.نتایج مثبت حضور ومشارکت مردم در جولوگیری از تهاجم دشمن به خاک میهن  را بیان کنید.

 

جواب:1پیروزی درمقابل دشمن---2دفاع از مملکت، دین وناموس---جلوگیری از تصرف عراضی وشهر های مرزی

 

10.ازعرصه های مختلف فعالیت های بسیج 6مورد نام ببرید.

 

جواب:سازندگی---فرهنگی---امداد رسانی---امنیتی---دفاعی---اجتماعی

 

11.گسترش مشارکت مردم درامنیت داخلی جزءکدام عرصه است؟

جواب:امنیتی

 

12.درمورد شهید فهمیده 2خط بنویسید.

جواب: اما م خمینی نیز میگوید رهبر ما آن طفل13 ساله ای است که نارنجک به کمر بست و تانک دشمن را منهدم کرد

 

13.دو جمله از امام خمینی در مورد بسیج بنویسید.

جواب:بسیج یعنی عشق به پروردگار—بسیج لشکر مخلص خداست

 

14.جنگ از لحاظ...و.....و....درزندگی افراد جامئه تاثیر می گذارد.

جواب:روانی--اجتماعی--اقتصادی

 

15سیر پیشرفت و تکامل ابزار دفاعی را بنویسید.

1سنگ2تیرکمان 3سلاح سرد4سلاح گرم5موشکهاوبمبها

 

16.بسیج چیست ،بسیجی کیست؟

جواب:نیرو های خودجوش مردمی که به طور سازمان یافته و بدون چشم داشت مادی و به صورت داوطلبانه در عرصه های مختلف سازندگی ،دفاع ،وحدت، امنیت،بهداشت ودرمان، امدادرسانی،اجتماعی وفرهنگی حضور فعال دارند.

 

17.نقش نیروی دریایی و هوایی در جنگ را شرح دهید.

جواب:درآغاز جنگ تحمیلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توان نظامی عراق در دریا را به کلی منهدم کرد  وتا پایان جنگ دشمن بهثی را از داشتن این نیرو محروم کرد.نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران و بمباران بخشی از فرودگاه مهرآباد در حمله ای غافلگیرانه با بیش از صد فروند  هواپیما تاسیسات نظامی و مهم عراق را بمباران کرد.

 

18.نقش دانش آموزان در واقعه ی آمل را شرح دهید.

جواب:مدیران به دانش آموزان توصیه کردن که به خانه بروند ولی بسیاری از دانش آموزان خود را به محل در گیری و شرو به کمک رسانی به مردم و پاسداران کردندتعدادی از شهدای این واقعه دانش آموز بودند.دانش آموز طاهره هاشمی در این واقعه هنگام کمک رسانی به مردم و پاسداراندر دفاع از میهن به فیض شعادت نایل شد.

 

19.درآغاز جنگ مردم خرمشهر چگونه برای مقابله با دشمن سازماندهی شدند؟

جواب:مردم به فر ماندهی شخصی به نام شهید جهان آرا به همرا سایر نظامیان سپاهی با سلاح های اندکی که داشتند تا چند روز در برابر تجاوز عراق مقاومت کردنددرآن مدت زن ومرد مسلح بودند

 

20.نمودار  عدم آرامش و احساس ناامنی را توضیح دهید.

جواب:توان من<تهدید وخطر های محیطی=عدم آرامش و احساس ناامنی یعنی :هروقت توان من نسبت به تهدید ها وخطر ها کمتر باشد احساس ناامنی و عدم آسایش میکنم.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:45  توسط امیرحسین & فرشاد  | 

درس 6

بخش اول درس ششم:

 

1.یکی از فرمایشات حضرت رسول(ص)در خصوص کمک به دیگران را بنویسید.

«کسی که صدای فریادرسی و کمک خواهی کسی رابشنود و او را پاسخ نگوید مسلمان نیست»

 

2.از حوادث طبیعی و غیرطبیعی هر کدام دو مثال بزنید.

طبیعی(سیل وزلزله)******غیرطبیعی(شیوع بیماری،جنگ)

 

3.از انواع کمک رسانی (پشتیبانی)مردم و دولت در زمانجنگ تحمیلی عراق و ایران هشت مورد بنویسید.

پشتیبانی مذهبی و معنوی--کمک های مردمی و غیرنقدی--پشتیبانی امدادی،هلال احمر--پشتیبانی رزمی و نظامی--پشتیبانی امدادی--روانی ،عاطفی--کمک های نقدی--پشتیبانی انسانی--روحی،اخلاقی

 

پرسش...

 

1.با توجه به تصاویر انواع پشتیبانی مورد نیاز درزمان جنگ را برشمرید.

پشتیبانی مذهبی و معنوی--کمک های مردمی و غیرنقدی--پشتیبانی امدادی،هلال احمر--پشتیبانی رزمی و نظامی--پشتیبانی امدادی--روانی ،عاطفی--کمک های نقدی--پشتیبانی انسانی--روحی،اخلاقی

 

2.پایگاه های مردمی را که برای حمایت و پشتیبانی از رزمندگان در شهرها و روستا ها در زمان جنگ فعالیت داشتند، نام ببرید.

مساجد و تکایا،پایگاه های بسیج،حسینیه ها،استادیوم ورزشی،جمعیت هلال احمر،

مدارس،مصلای نماز جمعه

 

3.اگرجنگی اتفاق بیفتد،شما به عنوان یک دانش آموز چه کاری انجام می دهید؟

اهدای خون، کمک های نقدی وغیرنقدی،برقراری ارتباط با مراکزاعزام،تقدیر وتشکر ازرزمندگان،دید و بازدید از خانواده های محترم شهداء،جانبازان،اُسرا ومجروحین جنگ تحمیلی.

 

4.در پشتیبانی جمعی،رعایت چه نکاتی ضروری است؟

هماهنگی با مسئول مربوطه،رعایت نظم،تقسیم وظایف،برنامه ریزی،کنترل و نظارت،جمع آوری و ارسال اطلاعات درست و صحیح به مسئولین،آموزش لازم درزمینه های مختلف،امانت داری و تعهد.

 

« پایان بخش اول »

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:34  توسط امیرحسین & فرشاد  | 

درس 5

بخش اول درس پنجم:

 

1.سوره ی نساء آیه ی«71»در خصوص دفاع را بنویسید.

«ای کسانی که ایمان آورداید سلاح وسازوبرگ خویش برگیرید وگروه گروه یا همه با هم برای دفاع آماده شوید»

 

2.انواع روش های دفاع غیر مستقیم را بنویسید.

استتار،اختفاء،پوشش،فریب و...

 

3.پدافندغیرعامل راتعریف کنید.

به مجموعه کارهایی که بااجرای آن میتوان ازواردشدن تلفات جانی به افراد و زیان اقتصادی به تجهیزات و تاسیسات مهم کشورجلوگیری نمود،یا آنها رابه حداقل کاهش داد، پدافند غیرعامل گویند.

 

4.یک اصل مهم در پدافندغیرعامل رابنویسید.

فریب،انحراف ذهن دشمن از اهداف حقیقی و مهم به سمت اهداف کاذب وکم اهمیت می باشد.

 

5.به نظر شما با چه کارهایی می توان دشمن را فریب داد؟

ایجاد سنگرهای دروغین وماکت های فریبنده -- استتار -- اختفاء --  تولید صدای دروغین -- پدافند غیر عامل -- جابجایی نیروها درشب(رزم شبانه)

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:33  توسط امیرحسین & فرشاد  | 

سوالات درس 4

 بخش اول...درس چهارم:

 

1.فرمايش حضرت علي (ع) را در خصوص رعايت نظم بنويسيد؟

شما را به تقوای خدا و داشتن نظم در كارها سفارش ميكنم.

 

2.مقررات كلي را كه در يك پادگان  وجود دارد را بيان كنيد؟

اطاعت از فرمانده- نظم و مقررات خاص در غذا خوردن و خوابيدن،لباس پوشيدن ، آموزش نظامي ، گروهبندي- مشخص نمودن سرگروه- آشنايي با فضای فيزيكي پادگان- آموزش نظام جمع

 

3.آداب اوليه نظامي كه در يك پادگان اجرا ميشود را بنويسيد؟

تشكيل ستون و به خط شدن-گروهبندي-اجرای فرامين و رعايت كليه مقررات پادگانی

 

4.رعايت و اجراي دقيق آداب نظامي چه نتايجي را به همراه دارد؟

نظم پذيري-هماهنگي فرد با خويش و گروه-قوي ظاهر شدن در ميادين نبرد-ندادن تلفات در جنگ

 

5.منظور از اين جمله چيست؟«اگر در پادگان عرق بيشتری بريزيد،در ميدان جنگ خون كمتري ريخته خواهد شد.»

هر چه در پادگان آموزش صحيح و مناسب و آشنايي با تاكتيك های روز مقابله بيان شود،در جنگ با دشمن به دليل برتري نظامي و عقيدتي، تلفات كمتري خواهيم داد.

 

6.تصاوير فرامين نظامي صفحه 22 كتاب:

1-خبردار   2-از جلو نظام   3-به چپ چپ   4-به راست راست   5-عقبگرد     6-آزادباش   7-در جا زدن(در جا قدم رو)   8-پيش فنگ   9- دوش فنگ   10.دست فنگ   11.پا فنگ

 

7.به نظر شما مجموعه تصاوير بالا را به چند گروه ميتوان تقسيم كرد؟

(انفرادي-گروهي)-(با اسلحه-بدون اسلحه)

 

8.با توجه به تصاوير(فرامين نظامي) در اجرای حركات صف جمع چه عواملي دخالت دارند؟ نام ببريد؟

نظم و هماهنگي-آموزش مناسب-شعار:فرمان،فرمان،نيرو-اطاعت از يك فرمان-آمادگي بدنی

 

9.در آموزش نظامی،برای مجموعه اين حركات،چه واژه ای را به كار ميبرند؟فوايد انجام اين كار را بنويسيد؟

نظام جمع-افراد قدرت كنترل  و هماهنگی  اندام و اعضا و حتي حواس خود را بدست مي آورند.اطاعت دقيق و آگاهانه از فرمانده را بياموزند.هنگام دفاع،كارايي بيشتری داشته باشند.در لحظه های حساس نبرد خيلي زود متشكل شوند.فرصت كمتري برای پيشروي به دشمن بدهند.

 

10.به نظر شما چرا در محيط های نظامی ، نظم كاربرد بيشتري دارد؟

لازمه ی هر كار گروهي، مشاركت در كار ها و رعايت نظم است و بدون آن انجام هيچ كاري به درستي ميسر نيست.نظم باعث ميشود كه كار ها در زمان و مكان مربوط به خود با بالا ترين كيفيت انجام شود.لذا با توجه به حساسيت دفاع در صحنه های مختلف نبرد،رعايت نظم و اطاعت دقيق از فدمانده لازم و ضروري به نظر ميرسد.

 

11.عوارض طبيعي را تعريف كرده،2 مثال بزنيد؟

عوارضي كه انسان در به وجود آوردن آن نقشي نداشته باشد و ساخته ی خداوند است.كوه-دريا-دشت- ماهور و ...

 

12. عوارض مصنوعي را تعريف كرده ،2 مثال بزنيد؟

عوارضي كه ساخته ی دست بشر است.جاده-سنگر-خاكريز و كانال

 

13.به نظر شما عوارض ها چه كمكي به افراد حاضر در صحنه جنگ ميكند؟

استتار و مخفي شدن-ساخت جاده برای حمل و نقل وسايل و ادوات جنگي-در بعضي عوارض ها ميتوان از ديد و تير دشمن در امان بود-ميتوان وسايل و ادوات جنگي را در آن استتار نمود-ميتوان با ايجاد ميدان موانع مانند سيم خار دار و حفر كانال،عمليات دشمن را خنثي نمود يا در آن وقفه ايجاد كرد.

 

14.استتار را تعريف كنيد؟

استتار يعني همرنگ كردن خود و تجهيزات با محيط اطراف،طوري كه باعث جلب توجه دشمن نگردد.

 

15.انواع روش هاي استتار را نام ببريد؟

پنهان نمودن-هم شكل نمودن-فريب دادن

 

16.اختفا چيست؟

در جنگ يكي از روش هاي محافظت از خود در مقابل خطر،مخفي شدن از چشم وديد دشمن است كه اختفا نام دارد.

 

17. مزاياي استفاده از اين نوع شيوه هاي دفاعي چيست؟

در امان  بودن از ديد و تير دشمن-حفظ جان و اموال و وسايل جنگي-دادن كمترين تلفات و وارد نمودن بيشترين ضربه به دشمن-يك نوع دفاع غير مستقيم

 

18.چرا شي مذكور هنگام عبور از پاسگاه مرزي كشف نشد؟

شي مشكوك پس از عبور از پاسگاه مرزي وارد وسايل جوان شد.

 

19.اگر در فرودگاه بازرسي الكترونيكي انجام نميگرفت،چه اتفاقي مي افتاد؟

شي مشكوك وارد هواپيما ميشد و خطر هاي جدي ايجاد ميكرد.

 

20.اگر شي مشكوك كشف نميشد،گه اتفاقي مي افتاد؟

انفجار-هواپيما ربايي-تهديد مسافرين-سقوط هواپيما

 

21.به طور كلي،اگر بار مسافران و وسايل نقليه بازرسي نشود،چه وقايعي پيش مي آيد؟

در تمام ضمينه ها نا امني به وجود مي آيد.

 

22.اگر بخواهيد سلاح پيشرفته اي طراحي كنيد،چه وشژگي هايي براي آن در نظر ميگيريد؟

دقت در تيراندازي-ميزان برد موثر-حمل مهمات بيشتر-سرعت شليك زياد-قابل استفاده بودن در تمام شرايط آب و هوايي-سبك و خوش دست باشد-كاربرد هاي مختلفي داشته باشد.

 

23.منفور ترين ابزار جنگي قرن بسيتم چيست؟

سلاح شيميايي

 

24.سلاح هاي شيميايي را تعريف كنيد؟

سلاح هايي كه از طرف كشور هاي غير اسلامي كه تعهدي نسبت به شئونات اخلاقي ندارند مورد استفاده قرار ميگيرد و باعث از بين رفتن افراد بيگناه و ... ميشود.

 

25.انواع سلاح هاي شيميايي را از لحاظ نوع اثر شيميايي در بدن بنويسيد.؟

خفه كننده-تاول زا-ناتوان كننده-عامل خون و اعصاب و ...

 

26.سلاح هاي شيميايي در جنگ چگونه مورد استفاده قرار ميگيرد؟

اين مواد به وسيله ی ابزار هاي جنگي مانند توپ،موشك و خمپاره و...توسط نيروهاي نظامي مورد استفاده قرار ميگيرند.

 

27.چرا در جنگ ها به جاي استفاده از سلاح جنگي،از سلاح هاي شيميايي استفاده ميكنند؟

يك نوع كشتار دست جمعي است-ايجاد وحشت بيشتر و جنگ رواني در جامعه-به كار گيري تمام گروه هاي پزشكي و امدادي براي مداواي مصدومين-تلفات زياد انساني و ايجاد ضربات مهلك-ابزار برتري و تسلط در جنگ-پيروزي در كوتاه ترين زمان ممكن

 

28.خسارت كدام يك از حالات سلاح هاي شيميايي(گاز مايع و جامد)بيشتر است؟چرا؟

گاز-زيرا قابل رويت نيست و انتشار آن بسيار سريع است و زود تر بر جسم اثر ميكند و حجم زيادي را در بر ميگيرد.

 

29.راه هاي نفوذ سلاح شيميايي به بدن كدام اند؟

بيني-دهان-دستگاه تنفسي-پوست

 

30.سلاح هاي شيميايي از نوع گاز را چگونه شناسايي ميكنيد؟

حس بويايي

 

31.آيا همه ی سلاح هاي شيميايي به يك قسمت از بدن جراحت ايجاد ميكنند؟

خير

 

32.اقدامات عمومي اوليه را كه افراد هنگام روبرو شدن با حملات شيميايي براي حفظ جان خود ميتوانند انجام دهند را بيان كينيد؟

زدن ماسك جهت مقابله با مواد شيميايي در 9 ثانيه-پوشيدن لباس مخصوص جهت كاهش آسيب هاي ناش از مواد شيميايي-قرار دادن پارچه ی نمناك بر روي دهان و بيني-استفاده از آمپول هاي مخصوص

 

فعاليت تكميلي:

سوال 2:

الف:استفاده از ماسك    ب:كپسول رفع آلودگي و استفاده از باد گير هاي مخصوص  پ:چكمه مخصوص   ت:قرار دادن پارچه ی نمناك روي دهان وبيني 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:22  توسط امیرحسین & فرشاد  | 

سوالات درس 3

بخش اول...درس سوم:

 

 

1.موجود زنده پس از کسب علائم واطلاعات محیطی وتجزیه و تحلیل آن ها به دوجمع بندی میرسد.آن را توضیح دهید.

توان من>تهدیدهاوخطر های محیطی=آرامش واحساس امنیت 

توان من< تهدیدهاوخطر های محیطی=عدم آرامش واحساس ناامنی

 

2.چه موقع انسان در مقابل خطر ها وتهدید های محیطی احساس آرامش وامنیت نسبی میکند؟

توان من>تهدیدهاوخطر های محیطی=آرامش واحساس امنیت

 

3. چه موقع انسان در مقابل خطر ها وتهدید های محیط  احساس آرامش وامنیت نسبی نمی کند؟

توان من< تهدیدهاوخطر های محیطی=عدم آرامش واحساس ناامنی

 

4.ازناامنی های اقتصادی چهارموردبنویسید.

رشد بیکاری-بیشتر شدن واردات وکاهش صادرات-افزایش تورم-گسترش قاچاق کالا

 

5. ازناامنی های نظامی دو مورد بنویسید.

رشد درگیری های نظامی در منطقه ی خلیج فارس-ایجاد پایگاه های نظامی قدرت های فرا منطقه ای درآسیای میانه

 

6. ازناامنی های فرهنگی اجتماعی هشت مورد بنویسید.

رشدآمار طلاق- گسترش بیماری های ایدز و هیپاتیت- افزایش تعداد دختران فراری-افزایش مصرف مواد مخدر - افزایش تعداد بی سوادان - کاهش تعداد افراد کتاب خوان-افت تحصیلی ی دانش آموزان- کم رنگ شدن معنویت در جامعه

 

خودآزمایی:

 

1. ناامنی در ابعاد مختلف ظاهر می شود درموارد زیر نوع آن را بیان کنید.

پ) ناامنی اجتماعی و فرهنگی  -الف)ناامنی اقتصادی – ب)ناامنی نظامی

 

2.آیابین ابعاد مختلف ناامنی؛ارتباط وجود دارد؟چگونه؟

بله-اگر در کشور افزايش تورم وجود داشته باشد در خانواده های کم در آمد همه  اعضاء خانواده باید کار کنند تا بتوانند خرج خود را در آورند که نتیجه ی آن افت تحصیلی دانش آموزان و  افزایش تعداد بی سوادان وکاهش تعداد افراد کتاب خوان است.

 

3.اقدام های موثر که مسعولان ومردم می توانندبرای جلوگیری از بروز نا امنی انجام دهند چیست؟

تدوین قانون – نظارت و کنترل – تنبیه افرادی كه ایجاد ناامنی می کنند- تشویق افرادی که در جامعه ایجاد امنیت می کنند-اجرای قانون-آموزش افراد در زمینه ها مختلف جهت ایجاد امنیت و... 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:17  توسط امیرحسین & فرشاد  | 

سوالات درس 2

 

بخش اول...درس دوم:

بسيج

 

1. فرمايش امام (ره) درباره ي بسيج را بنويسيد ؟

بسيج لشكر مخلص خداست.

 

2. خصوصيات نيروهاي بسيج يا بسيجي را بنويسيد؟ 

حركت خودجوش و مردمي بدون چشم داشت مادي و به صورت داوطلبانه.

 

3. بسيج چيست؟

نيروهاي خود جوش ومردمي كه به طور سازمانيافته،بدون چشم داشت مادی و به صورت داوطلبانه در عرصه هاي مختلف سازندگي، وحدت، دفاعي، امنيتي، بهداشت و درمان،اجتماعي و فرهنگي حضور فعال دارند.

 

4. بسيجي كيست؟

به فداكارترين نيروهاي مردمي كه در راه اهداف عالي نظام مقدس جمهوري اسلامي قدم برميدارد،بسيجي مي گويند.

 

5)شكل ب:

 حضور فعال نيروهاي بسيج جهت جمع آوری وجه نقدی براي آسيب ديدگان.

 

6. شكل پ:

آموزش گروه هاي داوطلب مردمي جهت حضور در صحنه هاي مختلف اجتماعي،فرهنگي،دفاعي،سازندگي وغيره...

 

7. به نظر شما مجموعه ی اين تصاوير،چه هدف مشتركي را دنبال ميكنند؟

حضور فعال بسيج در عرصه هاي مختلف آبادي،عمران و دفاع از كشور و... 

 

8. از رويداد هاي مهم سال 1359چهار مورد بنويسيد؟

 چهار متن كتاب

 

9. نهاد هاي رسمي و مردمي را كه در زمان شروع جنگ، فعالانه به دشمن مقابله كردند را نام ببريد؟

ارتش جمهوري اسلامي ایران (دريايي،هوايي،زميني)-سپاه پاسداران انقلاب اسلامي-ستاد جنگ هاي نامنظم شهري-بسيج مردمي و...

 

10. در آغاز جنگ،مردم خرمشهر چگونه براي مقابله با دشمن سازماندهي شدند؟

شهيد جهان آرا به همراه ساير نظاميان سپاهي با سلاح هاي اندكي كه داشتند تا چند روز در برابر تجاوز عراق مقاومت كردند.در اين مدت زن و مرد مسلح بودند.

 

11. نتايج مثبت حضور و مشاركت مردم را در جلوگيري از تهاجم دشمن به خاك ميهن اسلامي بيان كنيد؟

پيروزي در مقابل دشمن-دفاع از مملكت- دفاع از دين و ناموس و جلوگيري از تصرف اراضي و شهر هاي مرزی.

 

12. گروه مهاجمان چه كساني بودند؟ 

گروهي از مزدوران وابسته به بيگانه كه آموزش هاي رزمي در جنگل را در يكي از كشور هاي خارجي ديده بودند.

 

13. چرا آنها جنگل هاي آمل را براي حمله به شهر انتخواب كرده بودند؟

1-آموزش جنگ را در جنگل ديده بودند.2-استتار و مخفي نمودن نيروها در جنگل 3-نزديكي شهر آمل به جنگل 4-چون نيروهاي ما در جنوب مشغول نبرد بودند.(اصل غافلگيري)

 

14.نقش دانش آموزان را در واقعه ي آمل تشريح كنيد؟

مديران به دانش آموزان توصيه كردند كه به خانه بروند ولي بسياري از دانش

 آموزان خود را به محل درگيري رساندند و شروع به كمك رساني به مردم و پاسداران كردند.تعدادي از شهداي اين واقعه دانش آموز بودند.

 

15.عرصه هاي مختلف فعاليت بسيج را بنويسيد؟

سازندگي-فرهنگي-اجتماعي-امداد رساني-بهداشت و درمان- امنيتي –دفاعي-انسجام

 

16.بسيج چگونه در عرصه  سازندگي فعاليت ميكند؟

همكاري با دولت در امر توسعه و مشاركت مردم در سازندگي و عمران

 

17. بسيج چگونه در عرصه  فرهنگي فعاليت ميكند؟

داير نمودن كلاس در رشته هاي مختلف و متنوع(طرح ميثاق).تشكيل كلاس هاي آموزشي مانند آموزش قرآن،معارف اسلامي،ورزش،تئاتر و ترتيب اردوهاي درون استاني و برون استاني.

 

18. بسيج چگونه در عرصه  اجتماعي فعاليت ميكند؟

همكاري با نهاد هاي اجتماعي مانند نهضت سواد آموزي و سازمان تامين اجتماعي

 

19. بسيج چگونه در عرصه  امداد رساني فعاليت ميكند؟

فعاليت پشتيباني و امداد رساني در حوادث

 

20. بسيج چگونه در عرصه بهداشت و درمان فعاليت ميكند؟

همكاري جهت مقابله با بيماري هاي واگير،تزريق انواع واكسن و دائر نمودن كلاس هاي آموزشي،بهداشتي و درماني

 

21. بسيج چگونه در عرصه ي امنيتي فعاليت ميكند؟ 

گسترش مشاركت مردم در امنيت داخلي

 

22. بسيج چگونه در عرصه دفاعي فعاليت ميكند؟

ايجاد آمادگي دفاعي

 

23. بسيج چگونه در عرصه ي انسجام فعاليت ميكند؟

تقويت وحدت و همبستگي ملي

 

24.دو سخن از امام خميني(ره) درباره ي بسيج را بنويسيد؟

بسيج يعني عشق به پروردگار.بسيج لشكر مخلس خداست.

 

25.سخن مقام معظم رهبري را درباره ي بسيج بنويسيد؟

بسيج يعني جوانان آماده ي تلاش

 

26.با توجه يه مطالب صفحه ي قبل هر يك از اسوه هاي معرفي شده چه ويژگي هايي داشتند كه به اين مقام رسيده اند؟

دين و ايمان-تقوا-تعاون-مشاركت تربيت صحيح- انس با قرآن-شركت در كلاس هاي مذهبي و...

 

27.به نظر شما براي اسوه شدن چه مسيري را بايد پيمود؟

محيط مناسب-تربيت منطقي-آموزش مناسب-الگو قرار دادن افراد نمونه-حضور فعال در مراسم هاي مذهبي و عمل به دستورات قرآن و ائمه اطهار(ص).

 

28.با توجه به ويژگي هاي مطرح شده،اسوه هايي را كه ميشناسيد را نام ببريد؟

خانواده ی شهيد سلطاني فر-شهيد طاهره هاشمي-شهيد فهميده-شهيد چمران-شهيدتندگويان و هزاران هزار شهيد گمنام ديگر...

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:16  توسط امیرحسین & فرشاد  | 

سوالات درس 1

بخش اول...درس اول:

 

 

1.فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص دفاع را بنویسید؟ 

ملت ایران نشان داد آنجایی که پای دفاع از هویت ملی وآرمان های عزیز تر از هویتملی درمیان است،ایستادگی او،ایستادگی درس آموز است.

 

پرسش:

 

1.عکس العمل هریک از حیوان ها دربرابرخطری که آن ها را تهدید می کند،چیست؟

الف)آهو در مقابل خطراز دست یوزپلنگ فرارمی کند

ب)پنگون برای نجات دادن تخم های خود از دست روباه به مقابله ی رودررو ايجاد سر و صدا وبااومی پردازد.

پ)با بزرگنمایی و تغير رنگ ازخود دفاع میکند

ت)این دو حیوان با یکدیگر جنگ میکنند تا زمانی که یکی پیروز شود ودیگری بمیرد(تهاجم متقابل)

 

2.به عکس هایی که عکس العمل انسان درموقعیت های گوناگون،نشان میدهد،توجه کنید وآن ها را توضیح دهید.

الف)مخفی شدن و دفاع با وسایل ساده وابتدایی مانند:سنگ،چوب وغیره 

ب)مخفی شدن واستتار

پ)دفاع با وسایل ابتدایی سرد مانند:منجنیق،شمشیر ،چاقو،گرز،نیزه وغیره 

ت)دفاع در پشت خاکریز و استفاده از سنگر وماسک برای مقابله در برابر حملات شیمیایی دشمن میباشد.

 

3.علت این عکس العمل ها در برابر خطر چیست؟

نجات جان خود وبقاء موجودات دیگر

 

4.باتوجه به پرسش های 3،2،1،آیا میتوانید واژه ی مناسبی برای این عکس العمل ها بیان کنید؟

دفاع

 

5.سعی کنیدوتعریف مناسبی برای این وازه هاپیداکنید؟

به مقا بله ی انسان در مقابل خطراتی که جان ومال اورا تهدید میکند ودر معرض خطر قرارمیدهد دفاع کویند.

 

6.بین عکس العمل انسان وحیوان در هنگام روبرو شدن باخطر،چه تفاوتی وجود دارد؟

دفاع انسان در مقابل خطر آگاهانه و براساس تفکر وتامل ویادگیری های قبلی است،اما دفاع حیوان غریزی یا فطری است-هدف حیوان از دفاع حفظ خود است ولی انسان برای مملکت دین وناموس خود دفاع میکند

 

7.برای بیان این تفاوت ها از چه واژه ای استفاده میکنیم؟

دفاع آگاهانه و دفاع غیرآگاهانه

 

8.جنگ از نظر روانی واجتماعی واقتصادی بر زندگی افراد جامعه تاثیرمیگذارد.

 

9.زمان تهاجم رژیم صدام به ایران در چه سالی بود؟

 

درسال1359

 

10.هنگام آغاز تهاجم رژیم صدام به ایران درسال1359، وضع زندگی مردم در شهر های مرزی چگونه بود؟ باتوجه به تصویر«الف»لحظه ای که خود را در آن موقعیت قرار دهید و جنگ از نظر تاسسیسات روانی،اجتماعی واقتصادی آن درزندگی افراد جامئه تحلیل کنید؟

زمانی که شهری مورد حمله ناجوان مردانه و تصرف دشمن قرار میگیرد آشیانه وکاشانه ی مردم را از آن ها میگیرند،مردم به دلیل از دست دادن زندگی،خانه وکاشانه واموال خود دچار ضرر و زیان فراوان شده وتا بخواهد این بی نظمی اجتماعی را جبران کند متحمل هزینه های زیادروحی،اجتماعی واقتصادی خواهند شد.

 

11.با توجه به تصویر«پ»بگویید چرا آمار تلفات انسانی درجنگ ها گوناگون متفاوت است؟ 

آمار تلفات یک جنگ به قدرت طرفین جنگ،مدت جنگ،نوع جنگ،ادوات ووسایل جنگي و محل جنگ بستگی دارد.

 

12.هنگام حمله ی دشمن به هر کشور،کدام نیروهامسئولیت رسمی دفاع رابرعهده دارند؟

 

 

نیرو های مسلح

 

13.در صورتی که نیرو های رسمی یک کشورتوان مقابله ی کامل با نیرو های مهاجم را نداشته باشد،چه نیرویی میتواند به آن هاکمک کند؟

نیرو های مردمی وداوطلب و بسیج مردمی

 

فعالیت های تکمیلی:

 

1.در جای خالی یکی از پیام های امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری را بنویسید؟

امام خمینی(ره):

مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد وتعلیمات نظامی دیده باشد.

مقام معظم رهبری:

دفاع از مملکت بر همه ی مردم واجب است و حکم شرعی دارد.

 

2.با مراجعه به قرآن کریم وقانون اساسی،در باره ی اهمیتدفاع در اسلام اطلاعاتی بدست آورید و جدول زیر را کامل کنید.

آیات قرآن:سوره ی انفاق آیه ی60

قانون اساسی اصل 151:دولت موظف است برای همه ی افراد کشور برنامه ،

 

امکانات آموزشی و نظامی بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید به طوری که همه ی

 

 افراد همراه توانایی دفاع مسلحانه از کشورونظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند

 

 ولی داشتن اسلحه باید با اجازه از مقامت رسمی باشد.

 

خود آزمایی:

 

1.در تصاویر زیر نوع دفاع را تعیین کنید.

 

الف)دفاع آگاهانه  ب) دفاع فطري و غريزی

 

 

2.تصاویر زیر را از نظر سیر پیشرفت وتکامل ابزاردفاع مرتب کرده وشماره گذاری کنید.

به ترتیب ازچپ به راست کتاب:3،4،2،1،5

 

3.متن زیر را بخوانید و آن راتحلیل کنید:

 

در جریان جنگ حنین،به پیامبر (ص) خبر دادند سلاح تازه

 

 ای دریمن اختراع شده است.پیامبر (ص)بی درنگ کسانی را

 

 مامور کرد که آن سلاح را برای ارتش اسلام تهیه کنند.

جواب:

آشنایی با علوم  وفنون نظامي و پيشرفت در تمام زمینه ها و رشته ها حق مسلم هر کشوری است وپیامبربزرگ اسلام با این کار می خواست که رزمندگان اسلام با آخرین ابزار و ادوات جنگی برای دفاع از دین ومملکت خودآشنا شوند

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386ساعت 17:15  توسط امیرحسین & فرشاد  |